Блог

Виховання і розвиток творчих здібностей молодших школярів

18.02.2016 21:39

Виховання і розвиток творчих здібностей молодших школярів

 

 

 

Творчі здібності у дітей, як і інші їх якості, розвиваються завдяки природній основі, умовам життя і виховання, власній активності.

Хочу поділитися своїми напрямками роботи у вихованні і розвитку творчих здібностей молодших школярів. Починаю з найпростіших понять: система, підсистема, системний ефект, функція об’єкта.

Вправа: знайди ціле за його частиною.

ПС (підсистема) – крило. Системою може бути птах. Літак, вітряк.

Вправа: назви ціле за його частиною.

Дерева, кущі, трава (рослини)

Вправа: назви над систему.

Цеглина, стіна, … . Колесо, кермо …

Вправа: склади корисну систему з таких речей:

Сіль, склянка, голка, панчохи, окуляри, нитка, вода, поличка, крупи, казан.

Загадки

Вивчаючи види усної народної творчості, пропоную дітям написати, що вони знають з цієї теми. Записи починати слід писати за допомогою піктограм і ключових слів. Мета вправи: сфокусувати увагу на предметі,заповнити свідомість важливою інформацією, краще сприймати новий матеріал.
Скоромовки

Казки

Народні ігри

Фольклор

Легенди

Пісні

Приказки

Прислів’я

 

        

У молодших школярів розвиток творчих здібностей визначено як передумову всебічного розвитку і виховання дитячої особистості.

На уроках читання передбачено у змісті різні види творчих завдань, які стимулюють розвиток компонентів літературно-творчих здібностей учнів.

Вивчаючи твір «Жива казка» В. Струтинського, працюю над удосконаленням мовлення учнів, вчу дітей складати казки, розвиваю образну уяву. Під час вивчення цього оповідання, розподіляю дітей на групи і ставлю перед ними завдання: І група – як можна продовжити цю казку (учні продовжують «Живу казку»); ІІ група – що я бачу? (Коли читаю «Живу казку». Я бачу… яскраві луки, над річкою схилилися верби, все залито сонячним промінням, на луках багато квітів, зеленого коника-стрибунця, метушливу краснопірку у воді, окуня, жука-водолюба); ІІІ група – що я чую? (легенький шелест вітру, хлюпання води, пісеньку коника-стрибунця, квакання жабки).

Далі проводжу гру «Художники». – Уяви себе художником і словесно намалюй серію послідовних малюнків до оповідання.

Розвиваючи творчий потенціал дитини, потрібно пробудити у неї одну з невід’ємних якостей творчої людини: бачити незвичайне у звичайному. Так, складаючи твір за спостереженням, я підбираю такі запитання у ході бесіди, щоб вони були спрямовані на те, щоб учні підмітили у предметі яскраве, характерне, побачили предмет ніби заново.

Пропоную фрагмент уроку.

Складання твору за спостереженням.

Завдання уроку: розвивати уміння спостерігати, виділяти ознаки, знаходити спільне і відмінне, істотне і неістотне, розкривати причинно-наслідкові зв’язки, збагачувати мовлення учнів засобами художньої виразності, формувати вміння зв’язно розповісти, описати те, що бачили.

1.       Підготовка учнів до висловлювання.

А) Визначення вчителем теми уроку. Складання тексту-опису на тему: «Наш сад». Поділяю визначену тему на окремі підтеми і добираю лексику.

 

Дерева

Розкішні

Розлогі

Крислаті

 

Кущі

Підстрижені

Кучеряві

З червоними і чорними ягодами

Квіти

Жовтогарячі купчаки

Пахучі чорнобривці

Різнокольорові айстри

 

2.    Бесіда з учнями біля об’єкту спостереження

·         Порівняйте стовбури дерев яблуні і груші.

3.    Запис учнями у записнички теми твору і слів до кожної мікротеми.

·         Відкрийте записнички, знайдіть групу слів на тему «Наш сад».

ІІ. Організація складання і запису висловлювань

1.       Повідомлення теми і мети уроку.

2.       Повторення учнями словника до кожної підтеми.

3.       Складання речень з кожною групою слів.

·         Діти, ми почали спостереження в саду з розгляду дерев. Подивіться у записнику на групи слів, що належать до мікротеми «Дерева в саду». Складіть про дерева в саду два-три речення, щоб вони були пов’язані між собою.

4.      Складання під керівництвом вчителя плану майбутнього тексту.

·         Діти, пригадайте схему побудови опису. (Вивішую на дошці схему).

                 1. Частина, в якій передається загальне враження про предмет

Опис         2. Частина, в якій розкриваються ознаки предмета

                3. Висновок (може у не бути)

5.                   Складаємо план тексту

План

1.       Загальне враження про сад

2.       Фруктові дерева – окраса нашого шкільного саду

3.       Культурні кущі

4.       Квіти осені

6. Усне складання тексту

Розпочинають цей етап з зачину. Спрямовую думку дітей на те, що в описі треба дати загальну характеристику предмета.

Далі діти приступають до опису ознак, які розкривають думку, закладену в першому реченні. Колективно вирішуємо, як завершити текст.

Після того учні заслуховують складений текст, починають його редагувати.

7.Орфографічна підготовка учнів до написання тексту. А для цього слід повторити орфографічні правила, виділити орфограми, записати їх у словничок.

8. Запис учнями тексту.

Можна записувати текст в парах або групах. Слабшим учням надаю диференційовану допомогу: картки із записом початку абзаців, деформованих речень, опорних слів.

Для розвитку творчих здібностей учнів практикую складання розповідей описів за початком сюжету. В ході такої роботи працює творча уява дітей, пригадуються факти з їхніх спостережень. Я спочатку описую минулий день: «Небо було синім і безкраїм, таким глибоким, як море. Воно ніби розтягувалось і давало дорогу сонечку.» Далі продовжують діти: « Раптом звідкись узялася химерна хмаринка, потім друга, третя. Ніби закутали сонечко у теплу шубку. Дихнув  вітерець, почав освіжати кожну рослинку, травичку, кущик. Пішов дощик. Стало зовсім тихо, тільки чути, як з листочка на листочок падають прозорі краплинки дощу».

Кожен учень має творчий зошит, в якому він працює. Так під час  екскурсії в природу зупиняємося біля берізки. Враження дітей найрізноманітніші. Запитую їх: « Ви зачаровані красою берізки? Які слова допоможуть вам її описати?»  іти добирають епітети, порівняння.  « Берізка одяглася в золоті шати. Берізка запалала яскравою свічечкою. Листячко переливається наче веселка. Як золото горить берізка. Листя немов барвиста карусель»

Вдома діти роблять записи і зачитують на наступному уроці.

Так, залучаючи дітей до природи, привчаючи їх спостерігати за її розмаїтою красою, змальовувати живі барви, збагачуючи дитячу уяву, прагну наповнювати душі дітей світлими почуттями навколишнього світу, вчу берегти і любити свій край.

 Не байдужі діти й до казок. Віддаю перевагу казкам-описам.

Ромашки-хмаринки

Біля дороги красується ромашка. Жовтим сонечком виглядає ніжна серединка квітки. Пелюсточки у неї біленькі, як сніжок, ніби промінчики. Здається, художник, задивившись на сонечко, намалював його, переплутавши кольори. Я задивився на це «сонечко». Раптом здивувався. Воно враз перетворилося на біленьку хмаринку, яка легенько летить у небі. Ось хмаринка перетворилась на вухатого зайчика. І помчався цей зайчик, ніби втікаючи від сірого вовка, який утворився з сіренької хмарки. Мені ця картина дуже сподобалася, і я засміявся.

   Цікаво і змістовно проходять уроки з розвитку мовлення за темою «Тексти-описи». Метою таких уроків є формування в учнів навичок описувати конкретні предмети, складати тексти-загадки, самостійно вказуючи на основні ознаки предмета. Так другокласники на уроці колективно складають опис домашньої тваринки. Допомагають малюнок, опорні слова, які учні використовують при складанні опису. Далі вчитель ставить запитання про те, який заголовок можна підібрати, щоб була зрозумілою основна думка. На іншому уроці учні самостійно складають загадки-описи. « Це маленький звірок. Живе він у лісі. Шубка в нього влітку сіренька, а взимку – біленька. Має звірок довгі вуха й трохи розкосі очі. Передні лапки в нього коротші, а задні – довші. Ця тваринка дуже полохлива». А далі діти обговорюють, по чому вони так швидко впізнали в цій тваринці зайчика.

  Після цього діти одержують домашнє завдання: « Уявіть, що вам подарували кошеня. Воно вам сподобалося. Вдома ви хочете розказати батькам, дідусеві чи бабусі про цю тваринку. Подумайте, як ви його опишете. Розкажіть про нього так, щоб можна було повірити6 воно вам справді дуже подобається»

 Під час систематичної роботи над описами учні розвивають свої творчі здібності, уяву, дитячу спостережливість, збагачується мова учнів, розвиваються естетичні смаки.

 Кожному вчителю відомо: коли дитина прослуховує музичний твір, у неї формуються і шліфуються не тільки естетичні судження, а й дуже добре розвивається образна уява – основа творчих здібностей учнів, основа музичної культури. Так, прочитавши і обговоривши оповідання В.Осєєвої «Чарівне слово», я запропонувала учням охарактеризувати дійових осіб за допомогою  музичних інструментів.

Діти запропонували:

·         Старик-чарівник – віолончель, бабуся – фортепіано, хлопчик Павлик – труба, брат – баян, сестра – скрипка.

А Оля запропонувала:

·         А на закінчення повинна звучати пісня «Бабусині руки», тому що завдяки чарівному слову Бабуся пробачила Павлика і вони знову стали дружити.

Розвивати творчі здібності молодших школярів допомагають уроки образотворчого мистецтва. Для цього на уроках застосовують різні графічні матеріали ( вугілля, крейда), що дають результат протягом одного уроку.

Коли у 2 класі виконували композицію «Красивий кіт», шорстка поверхня наждаку надавала нерівну лінію контуру, що нагадувала ворсисту поверхню шерстки кота. Це «відкриття» викликало у дітей бажання спробувати зобразити цуценятка чи білу мишку. Велике багатство творчої уяви дає робота з папером. Адже папір призначений не тільки для роботи на ньому, але й для роботи з ним. Діти вчаться згинати папір, різати, робити різні фігури. Робота з папером не тільки захоплююча, вона також розвиває у них об’ємне художнє мислення. Щоб дати такий поштовх розвиткові творчих уявлень, сам учитель повинен володіти цією технікою.

Художнє слово, музика, колір – все це створює на уроках образотворчого мистецтва емоційний настрій на роботу дитячої уяви, розвиток творчих здібностей дитини. Обов’язково слід прослуховувати учням такі музичні твори: П.І.Чайковський «Січень» з циклу «Пори року». Дитяча уява дає можливість не тільки відчути, а й візуально уявити зимовий пейзаж із засніженими ялинками, з Дідусем Морозом. Доцільно на уроках образотворчого мистецтва давати колективні роботи. Зусиллями всього класу можна виконувати роботи на теми «Золота осінь», «Грибне містечко», «У царстві Снігової королеви». Дітям подобаються такі уроки, а швидкий результат їх колективної творчої праці і велика художня виразність таких композицій приносять їм щиру радість.

Вчителів початкових класів турбує питання розвитку інтелектуально обдарованих дітей. В основному таких дітей дуже мало, вони потребують від учителя глибших знань, ніж передбачає програма та підручник. Таких дітей потрібно більше залучати до позакласної роботи, участі в олімпіадах, конкурсах.

Будь-який творчий підхід, використання інноваційних методів, новітніх технологій, запровадження нових цікавих форм роботи з учнями – сприяє вихованню і розвитку творчих здібностей молодших школярів. Як сказав В.Сухомлинський: «У кожної дитини є розум і здібності». Наше завдання як учителя, педагога, вихователя – виявити у дітей ці здібності, формувати їх у процесі діяльності.

 

Читати далі

Перший блог

18.02.2016 19:16

Сьогодні був створений наш новий блог. Слідкуйте за оновленнями, і ми будемо тримати Вас в курсі наших новин. Ви можете читати нові записи цього блогу використовуючи RSS канал.

Читати далі